onsdag den 7. marts 2012

Penge og livet

I dag da jeg kørte med bussen, på vej i skole, kom jeg pludselig til at tænke på, hvor åndsvagt det var, at det ikke var muligt at betale med kort (Visa, mastercard you name it) i bussen. I vores højt udviklede samfund, hvor penge er så vigtigt.
Busselskaberne mister en enorm mængde penge, på at folk ikke kan betale med kort. Hvor svært kan det være at have en håndholdt dankort terminal  i bussen? Jo vist, der er en vis udgift ved det, men mon ikke det kan betale sig?

Men dog, mine tanker sprang endnu engang. Hvorfor er penge egentlig så vigtigt i vores samfund? Penge og rigdom er lig magt. Men nogle gange skal vi tænke på de rigtige menneskelige værdier. Penge er, ligesom alle de ting man kan købe for penge, en materiel gode. Bliver man glad af dem? Jeg vil sige nej.

Kærlighed, venskab og familie, er alle meget mere vigtige end penge. "Penge skaber venner", vil nogen måske sige, men jeg mener ikke at det er rigtige venner, hvis de kun er der på grund af penge. De skal være dine venner, fordi de støtter, bakker op og kan lide dig for den person du er. Det samme skal din kæreste.

Jeg har da ofte lyst til at overøse min kæreste med ting og sager, og jeg ved hun har det på samme måde. Men økonomisk set kan vi ikke gøre det. Men det er også ligemeget. Det synes vi begge. For vi kan give hinanden så meget andet. Alt det som bedste venner giver hinanden, plus en masse kærlighed. Og det er jeg glad for, for det er det der betyder noget.

Når det hele brænder på og økonomien presser, så tænk på hvad du har, helt uden at betale for det.

Ha en dejlig onsdag people!
-Tubescreamer

6 kommentarer:

  1. Lige det med bussen.. Hver gang du betaler med dit kort i terminalen, skal butikken, ligesåvel som du skal, betale gebyrer. Det kan måske ikke betale sig at folk betaler med kort fordi de så skal betale nogle gebyrer. Så hvis de skulle tjene det samme som de gør nu, skulle billetpriserne igen sættes op :) Og så bliver folk utilfredse!!


    Men det andet ved du jeg er enig med dig i :)

    SvarSlet
  2. Det er rigtigt at det koster gebyrer (det er det jeg mener med en udgift), men busselskaberne kan sagtens miste deres kunder, på ikke at tage i mod kort. Jeg stod tidligere tit i den situation, at jeg skulle med bussen, men ikke havde kontanter. Så blev jeg hentet, eller blev nødt til at gå hen og hæve, for at kunne betale, og dermed ikke nå min bus. Det var irriterende!

    Man kan da købe sin togbillet med kort, så hvorfor ikke busbilletten?

    SvarSlet
  3. Jamen det er jo heller ikke INDE i toget du kan det... Du kan godt købe dit klippekort til bussen med kort hvis du køber den på stationen.. men hvis alle skulle til at betale med kort i bussen, ville det også tage længere tid i forhold til nu hvor de fleste har et periodekort eller et klippekort.

    Plus at busselskaberne stadig tjener mere hvis man betaler kontant end hvis man betaler med kort. Og de sparer udgifterne på dankortsterminaler.. De sparer jo allerede de fleste steder og nedlægger mange ruter, så tror det er svært at realisere.

    SvarSlet
  4. Desuden kan man jo bare sørge for at have penge eller klippekort hvis man ved at man skal med bussen ;)

    SvarSlet
  5. Det er lige meget om det er inde i toget, det koster gebyr alligevel... Prisen vil være den samme, så folk vil stadig skulle betale deres periodekort, eller klippekort i bussen... Det tager ikke længere tid at bruge en dankort terminal, end at skulle have penge op af pungen, tælle dem og give dem til chaufføren, der så tæller dem igen og skal give penge tilbage, som skal tælles og gives. Det tager lang tid.

    Busselskaberne vil muligvis tjene MERE, da folk vi være mere tilbøjelige til at tage bussen end en taxa (de har dankortterminaler) eller sørge for transport af andre veje.

    Ja det kan man, men hvis man ikke har, misser man sin bus... Og de mister en kunde

    SvarSlet
  6. Man kunne også bare løse det, ved at stille et par billetstandere op på de store stationer... Ligesom med toget.

    SvarSlet

Skriv gerne en kommentar, men hold racistiske og stødende ting væk!
Vi vil gerne have en ordentlig tone :)